Clubavonden blijven half leeg, jongeren zijn uitgaan verleerd

Jongeren zijn uitgaan verleerd, zalen op clubavonden blijven halfleeg.
Het is twee uur ’s nachts in TivoliVredenburg in Utrecht. Er is veel ruimte op de dansvloer, niemand hoeft te wachten aan de bar. Een jongen danst alleen, een meisje gebruikt drugs. De avond is bedoeld voor 18-plussers, maar de zaal is halfleeg. Er passen 650 mensen, er zijn er zo’n 300.
Programmeur Liza van den Brink zegt dat jongeren wel naar concerten komen, maar niet naar clubnachten. Organisatoren die al jaren feesten organiseren merken dat hun publiek vergrijst en jongeren wegblijven. Het aanbod aan genres is breed, maar kaartverkoop valt vaak tegen, ook bij populaire dj’s.
Clubs in heel Nederland zien hetzelfde: minder bezoekers sinds de coronacrisis. Club Poema in Utrecht ging van vier naar twee clubnachten per week. Paradiso probeerde een nieuwe jongerenavond, maar stopte wegens gebrek aan belangstelling. Ook in Groningen ziet poppodium Vera dat het publiek ouder wordt.
Corona
Voor corona waren clubs bruisend en vol, kort daarna ook nog, maar daarna zakte het in.
Onderzoeker Michelle van der Horst (Trimbos-instituut) bevestigt dit beeld. Jongeren van 18-23 jaar, die tijdens corona uitgaan hebben gemist, gaan minder vaak naar clubs. Uitbaters zitten met een dilemma: ze willen zich aan de regels houden, maar moeten ook omzet draaien.
Te duur
Studenten merken dat uitgaan te duur is geworden. Bier kost nu minstens 4 euro in plaats van 3,20. Festivals zijn prijzig: een ticket van 80 euro plus drank maakt drugs aantrekkelijker. Een pil kost 5 euro.
Twee studenten bedachten daarom een eigen feest, LIJN5, met disco en funky house. Paradiso ondersteunt hen om jongeren weer naar clubs te trekken.
De hoge kosten zijn één reden, maar corona zelf veranderde ook het gedrag. Jongeren hebben niet geleerd hoe vaak en waar je uitgaat.
Ze organiseerden huisfeestjes en kopen kaartjes last minute. Veel studenten vertellen dat ze door corona meer samen zijn gaan chillen in huis en dat het spontane uitgaan verdween.
Concurrentie
Daarnaast is er meer concurrentie van grote concerten en festivals. Jongeren sparen liever voor een exclusief optreden van een internationale ster en delen beelden daarvan online.
Op festivals maken bezoekers foto’s en video’s van zichzelf, outfits en sfeer. Sommigen zeggen dat telefoons clubs minder aantrekkelijk maken: mensen durven minder los te gaan omdat ze gefilmd worden. Bij oude clubs als Roxy voelde men zich vrijer.
Selfie-generatie
Nieuwe feesten zoals LIJN5 willen terug naar een sfeer zonder telefoons. Jongeren geven aan dat festivals leuker zijn, bewuster gekozen en socialer dan clubs.
Clubs voelen minder gezellig en soms vrouwonvriendelijker. Festivals draaien vaker om drugsgebruik en een positieve sfeer.
Bron: NRC
Foutje gezien?
Let us know!
Win nieuwe Apple AirPods 4!
Let op: het is verboden om jouw gewonnen aan te bieden en/of te verkopen. Klik hier voor meer informatie.