Hè, wat lees ik? Inderdaad, niemand minder dan de Detroit minimal techno-pionier Robert Hood op het affiche van Claydrum Indoor 2014. Zomaar, gewoon in de achtertuin. Deze Amerikaan is 1 van de oprichters van Underground Resistance, samen met Jeff Mills en Mike Banks. Met zijn eigen M-plant label streeft Hood naar minimal music als art en laat hij MinimalDetroitTechno klinken met soul. Ik denk dat dit Claydrum’s grootste artiest ooit geboekt is. Het zou alleen daarom al een gemiste kans zijn als de Guestzone pers niet aanwezig was.
De nieuwste baby van Claydrum is de Indoor editie, deze hadden ze nog niet. Ik heb al eerder geschreven voor Claydrum, over andere concepten (‘driehoek’ en het ‘festival’ vorige zomer). De conclusie toen was: hoge kwaliteit muziek, hoge kwaliteit soundsystem, geraffineerde line ups, echte muziekliefhebbers, dansende mensen, een jonge organisatie met potentie en visie. Met een uitnodiging naar de muziekliefhebbers in de leeftijd dertig, veertig en ouder, die van een vette party houden, met rauwe techno en underground sfeer.
Over Claydrum als organisatie verschijnt zeer binnenkort een report op Guestzone. Hier lees je de ups en downs van de organisatie onder leiding van Luc Boers. Met zijn 27 jaar, al 4 jaar het kloppend hart van de technoscene in het zuiden. Ongelooflijk maar waar. Een goede reden om eens nieuwsgierig te zijn en dit succesvolle ondernemerschap onder de loep te nemen.
Maar nu eerst deze nacht
In de MMH (Maastricht Music hall) wordt van 22:00 uur tot 5:00 uur een spetterende line up gepresenteerd door Claydrum dj’s, jongens van eigen bodem in samenwerking met EPM. De samenwerking tussen EPM en Claydrum voelt als organisch, met eenzelfde basis in Maastricht. Een zelfde voorliefde voor muziek, op zoek naar een direct en goed contact met eigen publiek proberen ze elkaar aan te vullen in het aanbod wat ze leveren. EPM, begonnen in 2001 als een boekingskantoor voor dj’s, is ondertussen uitgegroeid tot een brede organisatie voor muzikanten en labels, voor distributie, PR & promotie, productie en meer. Een internationale organisatie met kantoren in Londen, Berlijn, Los Angeles en Maastricht. Als eventhost ook bekend van Solar, ADE, Sonar, Es Vive Hotel, Fabric, Suicide Circus en Berghain.
Als we aankomen op ons fietsje staat er een gigantische rij van 20 meter, 5 mensen breed. Gelijk associeer ik met Berghain, Berlijn, waar de rij nog altijd veel langer en dikker is, en sowieso een uur duurt. Toch is die link helemaal niet zo raar. Behalve de locatie (daar kom ik later op terug) is de muzieksoort overeenkomend, de lange rij relatief gezien (vergelijking Berlijn en Maastricht) hetzelfde en het soundsystem; Funktion one. Vandaag Stv- visuals hier, tov telescopen lampen daar. Ja, een associatie blijft natuurlijk persoonlijk!
Het lukt ons om langs de rij op te gaan en versneld naar binnen te kunnen. Heel fijn! Een snelle security check en mijn welkomstcomité geeft ons zoals afgesproken een backstage entrance en hoppakee; there we go. Op dat moment zijn alle voorverkoop tickets verkocht (1200) en houdt Claydrum er nog een kleine 200 achter voor de deurverkoop. Rond de tijd dat de Sluwe Vos afrondt, is de indoor editie helemaal uitverkocht.
De locatie
Het is een hele drukte in de hal van de MMH. Het voor-café dient als rookruimte. De doorgang voor de security, de dagkassa, de lockers, de trap naar het toilet en de meet&greet, allemaal in die gang te vinden.
Het valt me gelijk op dat het publiek t.o.v. 4 jaar geleden niet echt verouderd is, eerder jonger, of was ik nu ouder? Jammer, want op het festival vorig jaar leek het alsof de leeftijd in een breder bereik gekomen was. Nu tussen de 18 en 28 jaar. De grote zaal naar binnen. Rechts de muntenkassa, snel en goed geregeld. Achterin de zaal een klein kraampje met wat snuisterijen, kleding, ijsjes en verder beperkt food. De weinig zitplekken in de zaal moeten samen met gang en rookarea de chill vormen. Dat deze categorie feestpubliek hier ook helemaal geen behoefte aan heeft is wel duidelijk. Het publiek schuift gewoon aan, staat gelijk te springen en te dansen en zijn nog lekker op tijd binnen om de wissel van Thomas Vrijhof, naar De Sluwe Vos mee te maken.
De bar rechts lijkt te klein voor een volle MMH, het is ook altijd wel 3 rijen dik gevuld met klanten, maar het personeel draait er zijn hand niet voor om. Langer dan 2 minuten heb ik de hele nacht niet hoeven wachten.
Als we de zaal inkijken krijgen we de volle laag lasers en Visuals over ons heen. Het kan niet anders, hier is Ivo Slaats van STV-Visuals aan het werk. Wij als ervaren stappubliek vinden de MMH, in Maastricht “de platte zoal” genoemd, eigenlijk maar niets. Zolang deze locatie bestaat, is er iets op aan te merken. Dj’s of bands, het galmt hier enorm. De tegels op de vloer worden vochtig en gevaarlijk (lachwekkend). Het plafond had of lager moeten zijn of hoger. Afwerking van de zaal (lampen, raamdelen, deurposten etc.) is niet echt strak modern te noemen, ook weer geen fanfarezaal, maar ook zeker niet minimal underground.
Als ik Ivo van Stv-visuals complimenteer dat de stage en de ruimte er goed uitzien, voegt hij na een bescheiden “dank je” toe, dat “het is hier lastig om de muziek en lasers de ruimte in te brengen. Het plafond is me te laag. Daarnaast hadden ze hier gewoon een zwarte strakke bovenkant moeten hebben. Maar dit zijn ook mijn uitdagingen en ik geniet dubbel als de Visuals, lasers en muziek als een samenspel de ruimte in knallen”.
Vannacht lijkt de muziek beter dan ooit te klinken. Ergens in de nacht vraag ik aan Luc (organisator) hoe hij de geluidsproblemen bekend in de MMH, heeft weten te tackelen. “Het klopt dat op sommige evenementen in de MMH in het verleden, de geluidskwaliteit te wensen overliet. Dit komt deels door de hoogte, de vorm en de vloer van de locatie. Gelukkig is ons Funktion One het beste geluidssysteem voor elektronische muziek en kunnen we het systeem goed richten. Wij zorgen voor een snoeihard en vlijmscherp geluid waarbij je geen oordopjes nodig hebt. Dat is Funktion One!”, zegt hij trots.
De line up
Om 22:00 uur start Thomas Vrijhof, deze heb ik gemist. Maar als Claydrum-dj uit eigen nest, zal hij zeker hebben gezorgd voor de beste warming up voor Robert Vosmeijer alias De sluwe Vos om 23:30 uur. Met inmiddels een waslijst aan producties op zijn naam en veel (inter)nationale aandacht is hij nu toch wel de rising star in NL technoland.
Hij doet zijn naam eer aan en laat het de focus van het publiek geen moment verslappen. Om 01:00 uur is het tijd voor Funktion (de baas van Claydrum-Luc) en Mr O (baas van EPM Music, Oliver Way). Twee mannen met dezelfde visie, een samenspel om van te genieten. Met iets minder drum en botte kicks van de vorige set, een brug maken naar de minimal techno van de volgende. Een opdracht die ze goed weten te volbrengen.
In de tussentijd wacht ik op de aankomst van Robert Hood in de backstage waar het overigens ook erg gezellig was! Helaas mag ik hem geen vragen stellen, hij wil zich in stilte voorbereiden op zijn performance. Maar met veel geslijm, knipoogjes en gelach mag ik met hem op de foto. De foto spaar ik voor dit report, aangezien het leek of er een rookmachine ontploft was in de backstage. Graag maak ik hierbij gebruik van de strakke foto’s gemaakt door VAAG. Als hij de stage opgaat, fluistert hij met een glimlach dat hij me na het optreden nog wel even te woord staat. Van 02:00 tot 3:30 uur geeft Hood een lesje in minimal techno.
Inderdaad, ik begrijp zijn omschrijving van “ik ben niet meer zomaar een dj, ik probeer een artist/kunstenaar te zijn op basis van minimal art en muziek”. Hij is gewoon de baas. Weet met de inzet van 1 toon, lijn, bas, een scala van happeningen aan muziekcombinaties te maken. Waarin volgens mij de kracht zit van “de leegte”. Durven uit te bouwen, te minimaliseren, te kiezen in delen van de muziek. Tja, hier kunnen woorden niet voldoen, hier moet eigenlijk een muziekfragment worden ingebouwd om te illustreren wat ik bedoel.
Als laatste de eer aan Dubiosity & Pjotr G, de hardste mannen van Claydrum die bovendien hun eerste EP op eigen gloednieuwe label hebben uitgebracht. Zij houden de MMH gevuld tot het einde en zoals Claydrum zegt: “deze vrienden zijn hun gewicht in vinyl waard”.
Op dat moment wacht ik op Hood als hij terugkomt in zijn kleedruimte. Hoe ging het? “It was awesome, it was great”. Ik denk, wij (mijn man, jij en ik) zijn de oudste hier, wat vind je daarvan? “Ohw, the audience were like puppies, they felt for me, I felt for them, it was love, we understood each other, it is not about age, we feel it together”.
Wat je doet is niet meer zomaar technodj-en, je bespeelt me! “With a big smile, you understand it!”. Hoe komt het dat jullie, die grootheden ineens weer meer geboekt staan? “A man has got to do, what a man has got to do”.
Luc & Oliver, Claydrum & EPM, you have got to do, what you have got to do! So do it!
Wanneer is de volgende samenwerking?
Dat is de samenwerking voor Nieuwjaarsnacht, met EPM en fest. (driven by the alternative). Een NYE collectief gevormd door 3 organisaties. Verdeeld over 2 puike locaties; de Ipanema en de Muziekgieterij. EPM & fest. zorgen voor acid, house, disco en een vleugje techno. Claydrum zorgt voor techno met een vleugje house. “Vorig jaar moesten we mensen teleurstellen omdat we maar maximaal 550 bezoekers aankonden, dit jaar kunnen we gaan tot het dubbele aantal”.
Foto's door VAAG (Lars Hoeben)
Reporter:
Letter Move
Meer info evenement
Foutje gezien? Let us know!