Trollensolleke. Dat klinkt als een foute spin-off van een carnavals act, maar is met een bloedgang de aftermovie van het rock & troll leventje van Dotan aan het worden.
Uit respect voor Avicii (RIP) heb ik even gewacht, maar dat wil niet zeggen dat we al klaar waren met onze muzikale (ex)vriend met de trommel.
Hoewel ik er over het algemeen weinig moeite mee heb om een vervelende BN-er op de BBQ te flikkeren en tot aan de bekende enkels te roosteren (zie o.a. column Boef ) wil ik nu toch enige nuance aanbrengen rond het nieuwe mikpunt van onze collectieve verontwaardiging: Dotan.
Mocht je ergens de letters t a n, in die volgorde in je naam hebben en op een of andere manier boven het maaiveld uitsteken, dan is het misschien verstandig om op je tellen te passen deze zomer. Want na Humberto Tan die volgens de kijker alleen maar goeie vragen stelt als hij buiten de camera’s de ideale schoonzoon en echtgenoot is, valt nu Dotan ten prooi aan onze collectieve nogal schijnheilige verontwaardiging.
Niet gehinderd door enige kennis van zaken lopen we vrolijk papegaaiend achter elkaar aan gewapend met mobieltje , tablet, laptop en anonieme inlogcode om n.a.v. een onderzoekje van een stukjesschrijver van de Volkskrant het volgende slachtoffer aan de hoogste digitale boom te hangen.
Natuurlijk zit Dotan heel erg fout, dat weet hij zelf ook wel en natuurlijk faalt zijn management opzichtig, net als eerder de mediagoeroes van Boef en Paay, in de styling van het boetekleed. Maar de moderne heksenjacht, onevenredige media aandacht en de digitale crematie daarna gaat inmiddels wel erg ver en vind ik persoonlijk nogal hypocriet. Wat het gros van de digi-bashers betreft is Dotan inmiddels al uitgestrooid, alleen hij weet het zelf nog niet.
Hij is om het maar in Facebook, Insta en Twittertaal uit te drukken de spreekwoordelijke pestpleuristyfusteringlul (het k-woord sla ik altijd over) omdat hij toevallig de 1e is waarvan het naar buiten komt. Had de journalist in kwestie nog iets verder gekeken dan zijn onderzoeksneus lang was, dan had hij in no time een leuk elftal trollensnollekes (m/v) kunnen samenstellen.
Misschien is het je opgevallen dat nog geen enkele collega zich keihard tegen hem heeft gekeerd. Er is een hoop humor en steken onder water voorbij gekomen en dat is prima, dat is gewoon even lekker trol.. uuuh dollen., maar wie is er nu echt in de media opgestaan om hier keihard en expliciet afstand van te nemen?
Normaal gesproken rolt iedereen over elkaar heen om een graantje mee te pikken om er zodoende zelf goed op te staan, maar zelfs de B C en Dries artiesten durven zich hier niet aan te branden omdat ze als de dotan zijn zelf doelwit van een FDDO (Fucking Diep Digitaal Onderzoek) te worden. Iedereen in shownieuwsland staat nu immers op scherp en de online vaseline en bijbehorende digitale latex handschoenen liggen binnen handbereik.
Ik zou wel eens een diepgravend onderzoek willen naar de onwaarheden en overdrijvingen van degenen die de veelbelovende carrière van Dotan nu met een big smile via hun toetsenbord anoniem aan gort bashen.
In de muziekindustrie ben je volledig afhankelijk van de like factor van je fans. Aangezien er in deze sector miljoenen worden verdiend is het daarom wel heel naïef om te denken dat alleen flyeren in café De Natte Otter het gewenste resultaat oplevert. Zo gauw er bedragen mee gemoeid zijn waar de gemiddelde CEO van een willekeurige Nederlandse bank toch even rechtop voor gaat zitten, kun je er vergif op innemen dat minimaal de grens van het toelaatbare wordt opgezocht. De vraag is dan dus niet.. is het moreel verantwoord, maar of je als artiest ermee wegkomt.
Management mannetjes en label lullo’s gaan daarom tot het uiterste om hun artiest zo goed mogelijk in de markt te zetten en het kopen van likes is eerder regel dan uitzondering en inmiddels bijna een mainstream fenomeen. Het is het voorportaal van het trollen .. dus vul de rest zelf maar in. Doordat organisaties en festivals dit zwaar laten meewegen bij het boeken van een artiest, houden ze indirect deze schimmige business zelf in stand.
Likes kopen is dus nog maar het topje van het raketje, waarbij de meesten uiteindelijk tot geel geraken (beeldspraak credits naar Philippe Geubels) en een eigen trollenleger op I-pad sturen. Geloof me, ik verzin ‘t nie !! Al denk ik dat in de afgelopen weken al heel wat sporen zijn gesmolten.
Noem mij een softie maar ik vind het laten wegsturen van je eigen moeder die met een bos bloemen voor de deur staat (zonder camera) om een concert van haar zoon (Dotan) te bezoeken een veel zwaarder vergrijp. Dat is al enige tijd geleden gebeurd, maar omdat het destijds RTL Boulevard niet haalde, is het voor de papegaaien dus geen dingetje.
Eric van Kleef is hooked on house, dj / producer, radiojock, dance consultant, columnist en partywatcher
Members nemen soms de moeite om ons te bedanken voor de gewonnen gastenlijstplekken en/of vrijkaarten, wat wij natuurlijk erg leuk vinden.
Het platform voor Dance-liefhebbers
Guestzone is al meer dan 15 jaar dé plek voor alle feestgangers in Nederland.
Waarom Guestzone?
✨ De beste festivals en events
✨ Altijd het laatste Dance-nieuws
✨ Al 148.383 vrijkaarten verloot
✨ Beoordeling van 4,9/5 sterren
✨ Ruim 83.000 fans op Facebook Zo simpel werkt het
👉 Maak een gratis account
👉 Kies je favoriete winactie
👉 Deelname slechts 40 cent Doe ook mee!
🎟 Schrijf je snel in en win vrijkaarten Betrouwbaar
⭐ 99% van onze members is tevreden
Win nieuwe Apple AirPods 4!
Wanneer je ervoor zorgt dat je jouw profiel na het aanmaken van je account volledig invult maak je bovendien kans op nieuwe Apple AirPods 4 twv €149!
Doe dit wel vóór 31 oktober 2025.
Vrijkaarten voor de beste events en festivals!
De kans om te winnen bij Guestzone is groot. Inmiddels hebben we 148.383 vrijkaarten verloot onder onze members.
Maak een gratis account aan zodat jij ook vrijkaarten, gastenlijstplekken, vip-tafels en consumptiebonnen kunt winnen.
Wanneer je geen gebruik kunt maken van deze winactie, meld je dan z.s.m. af zodat wij nog iemand anders blij
kunnen maken.
Let op: het is verboden om jouw gewonnen aan te bieden en/of te
verkopen. Klik hier voor meer
informatie.
Introducé aanmelden
Vul hieronder de gegevens in van degene die jij meeneemt naar event-name op event-date
.
Dus NIET je eigen gegevens invullen aub
Man
Vrouw
Geef dit uiterlijk op introduce-name
aan ons door!
Gegevens introducé
Voornaam: Achternaam: E-mail:
Win vrijkaarten!
Koppel jouw mobiele nummer.
Kosten
€0,40 per deelname per winactie.
Koppelen via telefoon
Klik op de link van de code en verstuur het bericht naar 4004.
Koppelen via laptop/pc
Verstuur op je mobiel de code via een sms naar 4004.
Code
Telefoonnummer herstellen
Via Mobiel?
Klik op de link van de code zodat deze automatisch wordt geïmporteerd naar je telefoon. Druk daarna op
'verstuur'. Zit je achter een PC?
Ga op je mobiel naar 'berichten', toets de onderstaande code in en verstuur de sms naar
4004
De code:
Nieuw nummer koppelen
Klik op de link van de code. Die wordt dan automatisch geïmporteerd in de app 'berichten'. Verstuur het bericht.
CODE:
Je kunt ook handmatig de code intoetsen en de sms versturen naar 4004
Akkoord met sms om te winnen
Als je meedoet aan een winactie en je wint krijg je hiervan een SMS. Deze kost geld.